Próba
Maestro nigdy nie spóźnił się na żadną próbę. Wchodzi na salę z niezwykłą punktualnością. Ani dwie minuty przed wyznaczonym czasem. Ani dwie minuty po. Zdecydowanie częściej jednak w sali jest dużo wcześniej, kiedy jeszcze nie ma muzyków. Zasiada przy fortepianie i gra fragmenty utworów, które składają się na program przygotowywanego koncertu.
Na każdą próbę przychodziłem dużo wcześniej przed jej rozpoczęciem. Lubię obserwować muzyków, którzy z wolna się schodzą. Młodsi, którzy nigdy przedtem nie mieli styczności z Mistrzem, są zaskoczeni — on już jest, gra to, co mamy zagrać. Ściszają głos. Patrzę jak bezszelestnie wyjmują instrumenty z futerałów, jak przez nikogo nie przynaglani zajmują swoje miejsca przy pulpitach. Kiedy Mistrz odchodzi od fortepianu zaczynają „rozgrzewać” swoje instrumenty i ćwiczą trudniejsze partie.
Żona, Ewa Piasecka-Maksymiuk jest obecna na każdej próbie. Odkąd są razem — jak sama mówi — opuściła tylko… pół próby
Kiedyś Maestro wyjaśnił mi kwestię, która jest często trudna do zrozumienia dla wielu bywalców sal koncertowych:
Myślę, że pokazanie w sposób najbardziej lapidarny kilku prób Maestro, jego komunikacji z orkiestrą i muzykami, kreślenie własnej wizji wykonawczej całości utworu, tworzenie pojedynczego nawet dźwięku niezbędnego dla tej wizji pozwoli lepiej zrozumieć rolę dyrygenta w orkiestrze. To ważne. Także dlatego, że w partyturze dźwięk nie jest zapisany.
Maj 2013 r., Foyer Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Na próbie mały skład kameralny. Wśród muzyków także ci, którzy grają z Maksymiukiem od lat 70. ub. stulecia.
Chór zgłasza uwagę do swojego dyrygenta :
Maksymiuk robi zmianę. Brzmi lepiej, ale dyrygent chóru konfliktuje sytuację:
Do Ewy:
Nie udało się — chór wychodzi.
Do perkusisty:
Do orkiestry:
Do pianisty:
Powtórzenie fragmentu — zdaniem Maksymiuka nie daje oczekiwanego efektu.
Do pianisty:
Do orkiestry:
Do orkiestry:
Do mnie:
Do orkiestry:
Problem rozwiązuje natychmiast wiolonczelista i bliski współpracownik i music designer Maksymiuka, Jerzy Wołochowicz. Podaje brakujące strony partytury.
Część etapów projektu zrealizowano
w ramach stypendium Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego
© 2018 Jacek Waloch | design: Nu Graphics